MMORPG Günceleri Bölüm 2

Evet, yeni bir MMORPG Günceleri yazısıyla karşınızdayım. Geçtiğimiz yazımda piyasada hali hazırda bulunan MMORPG?ler içinden oynanmaya değer olanları ele almıştık. Bu seferki yazı ise biraz daha farklı olacak ve MMORPG piyasasının şuan da gelmiş olduğu duruma bakacağız.

Daha önceki yazımda ve hatta başka pek çok yazımda da belirttiğim üzere MMORPG türü benim oyun dünyası içindeki en sevdiğim türlerin başında gelmektedir. Şu ana kadar piyasaya sürülmüş olan ve benim oynamadığım herhangi bir MMORPG kaldığını sanmıyorum. Tüm bu MMORPG?lerin içinde ise kesinlikle Ultima Online, Star Wars: Galaxies, Matrix Online, World of Warcraft, Aion, Age of Conan, DC Universe Online ve The Secret World asla ama asla unutamayacağım yapımlardır. Bunların dışında da elbette oynadığım ve beğendiğim MMORPG türüne bağlı yapımlar oldu ama hiç bir tanesi bu yapımlar kadar büyük etki yaratmadı benim üzerimde.

WoWVanilla-642x362

Geçmişe dönüp baktığım zaman, zamanında gerçekten de hardcore bir MMORPG oyuncusu olduğumu bir defa daha net bi şekilde görebiliyorum. Zamanında günde 10+ saat World of Warcraft oynardık (zaten sadece raid sürelerimiz akşamları 7 saatdi?). Bunları düşündüğüm zaman ise işte hey gidi günler diyorum çünkü artık ne oyunlara ayıracak o kadar vaktim oluyor, ne de o kadar vakit ayırmaya değecek bir oyun oluyor? MMORPG piyasaya gerçekten de yavaş yavaş yok oluyormuş gibi hissediyorum.

Son yıllarda türü temsil eden elbette çeşitli yapımlar piyasaya sürüldü ve pek çoğu oldukça kaliteli içeriklere de ev sahipliği yapıyordu. Lakin hiç bir tanesi de benim üzerimde az önce saydığım yapımların etkisini bırakmayı başaramadı. Benim son yıllardaki MMORPG türü için yaşadığım durum; bir oyuna başlanır, bir kaç hafta heyecanla oynanır, daha sonrasında yavaş yavaş oyundan uzaklaşılır ve bir ayın sonunda hesap kapatılmış olarak bunulur? şekline büründü. İşte bunun nedeni de artık yapımların oyunculara gerçek bir end game içeriği sunmamasından kaynaklanıyor. Casual oyunculara uygun içerikler sadece MMORPG türünde değil, tüm oyun türlerinde artık aldı başını gitti ve ben bu durumdan kesinlikle memnun değilim. Herkes bir oyunu oynayabilsin, firmalar herkes o oyundan keyif alabilsin diye MMORPG türünün (veya başka tür yapımların) asıl kitlesini göz ardı etmeye başladı. Bu durumun şuan için MMORPG türünde olmasa da en güzel örneği kesinlikle Dark Souls III olacaktır diye düşünüyorum. Bildiğiniz gibi inanılmaz zorluğuyla ünlü olan Souls serisi, son yapımıyla birlikte gerçek anlamda casual bir oyun haline getirilmiş durumda. Yapım elbette ki yine bir klasik ama o eski hardcore oyunculara hitap eden içeriğinden de eser kalmamış artık… Bunun en başta gelen nedeni ise işte az önce bahsettiğim şey, ?HERKESE HİTAP EDEN OYUN? yapma merakı. Eh tabi bunun da arkasında yatan en önemli etken, para, para ve para.

The Matrix Online

Tüm bunları bir kenara bıraktığımız zaman zaten MMORPG türü de giderek yok oluyor. Yeni nesil ile birlikte oyuncular artık aylarca, hatta belki de yıllarca bir oyun için saatler harcamak da istemiyor. Bunun yerine daha hızlı ve son zamanlarda ciddi bir popülerlik kazanan e-spor mantığına uygun yapımlar tercih ediliyor. Zaten şu e-spor olayına da oldum olası alışamadım, MMORPG türünü yok eden diğer bir büyük etken de zaten bu durumdur ve bu yüzden de asla sevemeyeceğim. Dediğim gibi, oyuncular için online oyun piyasası artık MOBA ve hızlı FPS oyunlarından ibaret bir hale geldi. Bu türler bu kadar popüler bir şekilde oynandığı müddetçe de bu durum asla değişmeyecektir. Artık kaliteli bir MMORPG oynayabilmek için resmen yıllarca beklememiz gerekiyor. Gerçi beklesek bile elde edebileceğimiz şeyler olmayabiliyor bazen. Misal şuan ki piyasaya ve duyurulara baktığımız zaman, yakın bir zaman içerisinde piyasaya sürülmesi planlanan ya da duyurulan herhangi bir MMORPG türü yapım söz konusu değil. Elbette bu senenin sonunda World of Warcraft?ın yeni ek paketi Legion piyasaya sürülecek ama World of Warcraft benim için biteli çok ama çok uzun bir zaman oldu. Gerçi ek paket piyasaya sürüldüğünde benim de içlerine dahil olduğum pek çok eski WoW oyuncusu yapıma saldıracak ve yine sunucuların büyük bir çoğunluğunda binlerce kişilik sıra beklediğimiz akşamlar bizlerle olacak. Lakin WoW benim için bir daha asla Vanilla (60) ya da TBC (70) zamanındaki heyecanı sunmayacak. Zaten o dönemlerde WoW oynamamış olan bir oyuncu da benim gözümde WoW oynamıyor olarak kalacaktır. Nerede o eski 40 kişi yaptığımız raid?ler, nerede o eski wipe?lar ve nerede o bir seti dizmek için harcağımız aylar? Maalesef artık böyle şeyler sadece WoW?da değil, herhangi bir MMORPG?de söz konusu değil.

aion1-860x280

Tekrar ediyorum, piyasanın şuan da bu şekilde olmasının tek ama tek nedeni oyuncular ve onların beklentileri. Firmalar da sonuçta artık milyonların oynamayacağı bir yapıma bu kadar büyük yatırımlar yapmayı mantıklı bulmuyor elbette. Bilemiyorum? belki bundan bir kaç yıl sonra MMORPG türü tekrardan canlanır ve karşımıza gerçekten muazzam AAA MMORPG?ler sunulur ama şuan ki duruma bakarsak bu olay yakın bir süre içerisinde gerçekleşecek gibi de durmuyor. Bir dönem MMORPG?ler, sonra MOBA?lar, daha sonra Survival oyunlar? bakalım bundan sonraki akım hangi oyun türüne doğru olacak.

Bir sonraki MMORPG Günceleri bölümünde görüşmek üzere. Hepinize bol oyunlu günler dilerim.