Mad Max İnceleme

Sanıyorum ki aksiyon oyunları en geniş oyun yelpazesine ve oyuncu kitlesine sahip türlerin en başında gelmektedir. Çok fazla düşünmeden, hesap kitap yapmadan, direk olaya dalıp önümüze geleni öldürdüğümüz oyunlar ekran başında en iyi stres atma yöntemlerinden bir tanesi olmakta. Ayrıca, hangi tür oyunları seviyor olduğunuzun pek önemi yoktur, her oyuncu mutlaka hayatında bir kaç tane aksiyon oyunu oynamıştır.

Max Payne, Grand Theft Auto, Devil May Cry, Call of Duty ve daha pek çok yapım aksiyon türüne ait yapımlar arasında rahatlıkla gösterilebilir. Bu tür yapımlarda hikaye her ne kadar güzel olsa da oynayan insanlar genelde hikayeye kilitlenmezler, daha çok ve daha çok adam öldürme isteği her zaman ağır basar. Durum böyle olunca kısa süre önce piyasaya sürülen Mad Max isimli oyunda bu listeye dahil yapımlar arasında bulunuyor.

001-mad-max-screen-shots

İsim oldukça net, Mad Max?

2014 yılında Avalanche Studios tarafından geliştirildiği duyurulan ve normal şartlarda yeni Mad Max filmiyle birlikte piyasaya sürülmesi beklenen fakat yapımcıların daha iyi bir oyun tecrübesi için erteleği yapım, kısa bir süre önce PC, PS4 ve Xbox One platformu kullanıcılarıyla buluştu. Özellikle filmin gazına fazlasıyla gelen oyuncuların dikkatini bir hayli çeken yapım, gösterilen oynanış videolarında ve fragmanlarında bizlere sınırsız aksiyonun yanında, çeşitli RPG öğelerini de sunuyordu.

Dağıtımı Warner Bros.?un üstlendiği yapım, kesinlikle size tam gaz aksiyon sahneleri sunacak. Bu konuda hiç bir şüpheniz olmasın, peki sadece aksiyon bir yapımın başarılı olması için yeterli midir? İsterseniz şimdi bu konuya yavaştan geçelim.

Mad Max öyle derin ve alengirli bir hikayeye sahip değil, bunu baştan belirtmekte fayda var. Eğer ki bir yapımda hikayeye önem veriyorsanız Mad Max kesinlikle size pek uygun bir yapım olmayacaktır. Lakin yapım size sınırsız aksiyonun garantisini veriyor.

Oyuna çölün ortasında baygın bir halde başlıyorsunuz, insanlık yok olmuş sayılmaktadır ve yaşanacak çok fazla yer kalmamıştır. Mad Max?in zaten genel hikayesini bilmeyen çok fazla insan yoktur diye düşünüyorum, hele ki yapımı bekleyipte bilmeyen hiç yoktur. Post Apokaliptik evrenleri oyun ve sinema dünyasına ilk sokan yapım aynı zamanda Mad Max?tir. Daha sonrasında bu türde çok fazla oyun ve film ekranlarımıza yansıdı elbette. Neyse, konuyu çok fazla dağıtmadan olaya geri dönelim. Açılış sinematiğinde gördüğümüz gibi, yediğimiz dayağından ardından çölde uyanıyoruz ve yanımızdaki yaralı köpeği takip ederek bir miktar su buluyoruz. İşte tam bu sırada oyun boyunca sağ kolumuz olacak olan ?Chumbucket? ile tanışıyoruz. Chumbucket?da diğer pek çokları gibi mutasyona uğramış bir insan ve kesinlikle oyun boyunca pek çok konuda bize yardımu dokunuyor. Bunlardan ilki kısa bir süre sonra bizi götürdüğü sığınak oluyor.

2916017-madmax_meleecombat

Uçsuz bucaksız çöllerde susuz kalmak

Hikayenin başlarından bahsettiğimize göre, daha fazla spoil verecek bir şey söylemeden (gerçi spoil olabilecek pek bir hikaye yok ama neyse?) genel oyun yapısını irdelemeye başlayalım. Chumbucket?ın bizi götürdüğü sığınak oyun boyunca kullanabileceğimiz sığınaklardan bir tanesi ve bu bölgelerde aracımızı, kendimizi geliştirebiliyoruz. Yeni araç parçaları, modifikasyonlar, yeni ekipmanlar gibi ihtiyaçlarımızı bu bölgelerde üretebiliyoruz. Elbette belli bir bedel karşılığında! Yapımın aslında RPG öğeleri de bu üretme bölümünde karşımıza çıkıyor.

Araçlarımızı uygulayabileceğimiz gerçekten çok fazla özellik mevcut durumda. Görsel özelliklerin dışında, araçlarımızı tam bir savaş tankı haline getirme şansımız da mevcut. Bir Mad Max oyunundan da zaten böyle bir geliştirme seçeneği beklenirdi. Karakter kişiselleştirme ve geliştirme özellikleri ise kesinlikle bunların yanında biraz yavan kalmış durumda. Tam bu noktada; araç kişselleştirme seçeneklerinin oyuna büyük bir artı kattığını ve yapımın puanının büyük bir bölümünü de bu sayede aldığını belirtmekte fayda var.

Tabi bu aracı geliştirme ile her şey bitmiyor? İlk aracınızı almamızın üzerinden çok geçmeden, kendimizi bir anda aksiyonun göbeğinde buluyoruz. Bunun en büyük nedenleri ise; su ve özellikle yakıt ihtiyacı oluyor. Bir yerde su veya yakıt bulursanız, her ne olursa olsun bunları bir şekilde edinin! Aksi taktirde ileride çok pişman olabilirsiniz. Oyunda bu tip ihtiyaçlar, bulacağınız metal parçalardan çok daha önemli. Zaten bu parçaları o kadar dert etmenize gerek yok, siz düşmanlarınızı alt ederek ilerlerken bu malzemelerden istemediğiniz kadar çok bulabiliyorsunuz. Genel olarak baktığımız zaman, su ve yakıt ihtiyacı oyunda gerçekten güzel işlenmiş diğer bir özellik olmayı başarıyor.

Oyunun haritası gerçekten oldukça büyük ve dolu dolu hazırlanmış demek yanlış olmaz. Bu devasa harita, son zamanlarda piyasaya sürülmüş olan The Witcher III: Wild Hunt?ın haritası ile rahatlıkla karşılaştırılabilir. Ana görevlerimiz, yan görevlerimiz, ele geçirmemiz gereken bölgeler ve toplarlanabilir önemli içerikler net bir şekilde haritanın açmış olduğumuz bölgelerinde bizlere gösteriliyor. Zaten sadece ana görevinizi bile takip etseniz, bir şekilde bunlara erişiyorsunuz. Görevler dediğimiz zaman ise yine oyunun hikayesi akıllara geliyor? Mad Max, gerek hikaye, gerekse bu hikayenin anlatımında gerçekten çok kötü. Yan görevlere ise hiç girmiyorum? tamamen zaman kaybı ve yapımın puanları da tam bu noktalarda ciddi şekilde kırılıyor. Bu kadar hoş ve yaratıcı hazırlanmış olan karakterlerin, çok daha etkileyici bir oyun dünyasında bulunması kesinlikle yapımı bir üst seviyeye taşıyabilirdi.

Neyse, hikayeyi geçiyoruz ve geliyoruz oyunun en önemli bölümü olan dövüş mekaniklerine. Oyunda bulunan dövüş mekaniklerini; yakın ve araç içi olarak ikiye bölmek en mantıklısı olacaktır diye düşünüyorum.

Yapımdaki yakın dövüş hissi kesinlikle oldukça başarılı. Bu dövüşler, her ne kadar vur ve karşılık ver şeklinde ilerliyor olsa da insanı gerçekten atmosfere sokmayı başarıyor. Şunu söyleyebilirim ki Batman Arkham serisinden sonra beni en çok etkileyen yakın dövüş mekanikleri Mad Max?de bulunuyor. Düşmanlarınızdan hasar almadan onları patakladıkça dolan ?Fury? barınız, Max?in daha da deli bir hale gelmesini sağlıyor ve bununla birlikte daha fazla eğlence de ekranları başında olan oyuncuları bekliyor. Çevreden bulduğunuz ezici ve kesici silahlar ise sizi bu dövüş sahnelerinde daha da tatmin etmeye başlıyor. Ayrıca yapımda çeşitli uzak menzilli silahlar da var ama bunların kullanımının pekte başarılı olduğunu söyleyemeyeceğim. Zaten Mad Max oyununda kim ne yapsın ateşli silahları!

Diğer bir dövüş mekaniğini de araç içi olarak belirlemiştik. Araç savaşları Mad Max?de sürekli olarak karşınıza çıkar durumda hazırlanmış. Bir süre sonra yolda görevinize doğru ilerlerken bir anda saldırıya uğramanız klişe ve sıkıcı bir hal alsa bile yine de sizi eğlendirmeye yetiyor. Araçlı savaş sahnelerinin en önemli adamı ise; Chumbucket oluyor. Yapıma başlamanızın ardından kısa bir süre sonra aracınıza yerleştirdiğiniz mızrak mekanizması ile Chumbucket düşmanlarınıza oldukça zorlu anlar yaşatıyor. Düşman araçlarına çarparak veya kullanacağınız ateşli silahlarla hasar verebilmenizin dışında, Chumbucket?ın kullandığı mekanizma ile onları hızlıca ortadan kaldırmak sizin elinizde. Araç içerisinde geçtiğiniz saldırı pozisyonunda, zaman yavaşlıyor ve diğer araçları – düşmanları istediğiniz bölgelerinde kolaylıkla hedef alabiliyorsunuz. Genel olarak baktığımız zaman ise, araç sürüş mekanikleri ve dövüş mekanikleri Mad Max?in olmazsa olmazlarından bir tanesi olmuş durumda.

MadMax_VehicularCombat-1280x720

Geldik en zayıf halkaya, görsellik ve sesler

Yapım maalesef görsel ve işitsel olarak oyuncuyu tatmin etmeyi pek başaramıyor. Şimdiden bazılarınızın; ?Oynanış daha önemlidir!? dediğini duyabiliyorum ama yıl 2015 arkadaşlar. Karakterlerin yüz modellemeleri her ne kadar iyi olsa da aynı şeyi bedenler için söylemek pek doğru olmayacaktır. Aynı şekilde karakter animasyonları da biraz basit kalıyor. Çevrenin görselliğine baktığımız zamansa, manzara ve uzak mesafeler oldukça hoş duruyor ama yakına girip o kaplamaları görmeniz her şeyi bir anda değiştirmeye yetiyor. Zaten genel olarak haritanın çölden oluşmasından dolayı oldukça boş olan haritada, sahip olunan taş, metal, kum gibi görsellerinde bu denli zayıf kalıyor olması gerçekten üzücü. Aynı durumda maalesef oyunda bulunan araçlar için de geçerli?

Görsel anlamda oldukça başarısız olan Mad Max için işitsel bölüm de pek farklı ilerlemiyor. Kendini tekrar eden ve pekte atmosfere girmenizi sağlayamayan müziklerin dışında, karakter seslendirmeleri de (özellikle Max) aşırı şekilde ruhsuz kalıyor. Dövüş sahnelerindeki sesler ve çevre sesleri yine yapımın genel ses kalitesine göre daha iyi bir durumda diyebiliriz.

Lakin sonuç olarak Mad Max, görsellik ve işitsellik konusunda çok büyük puanlar kaybediyor.

2918554-mad-max-site

 

[review]