Until Dawn İnceleme

Gece evinizde bilgisayarınızın ya da televizyonunuzun başındasınız, ışıkları kapatmış korku oyunu oynuyorsunuz? Tabi bu hikaye her oyuncunun harcı değildir… Korku oyunları kesinlikle tüm oyunculara hitap eden bir tür değildir. Şahsen korku oyunların beni her zaman germeyi ve rahatsız etmeyi başarmıştır, bu nedenle zaten çok fazla korku oyunu da oynadığım söylenemez.

 

Korku oyunlarında alışık olduğumuz, sağdan soldan ?BÖH!? diye çıkan düşmanlar oldukça klişe bir faktördür ve belki de korkunun en kalitesiz halidir. Çünkü bu sahnelerde oyun kötü bir atmosfere bile sahip olsa irkilmeyecek insan yoktur. Kötü atmosfer demişken, kesinlikle korku oyununun en önemli noktası oyuncuya sunduğu atmosferdir. Sonuçta oyuncu ne kadar yapımın içindeymişçesine bir hisse kapılırsa, korku ve gerilim oranı da o kadar artacaktır. Korku oyunları için pek çok örnek gösterebiliriz, Resident Evil (eski oyunları), Silent Hill, F.E.A.R ya da son dönem oyunlarından Amnesia ilk aklıma gelen isimler oldu. Elbette bunlardan çok daha korkunç oyunlar vardır, lakin dediğim gibi benim ilk aklıma gelenler bunlar oldu.

 

Korku türünden biraz daha çıkarsak, beni asıl etkileyen türün ?Gerilim? olduğunu söylemem lazım. Dediğim gibi zaten korku oyunları pek benim tarzım olmamıştır? Gerilim türü ise tamamen farklı bir dünyadır, gerek oyunlarda, gerekse filmlerde size anlık korku sahneleri göstermek yerine, tüm yapım boyunca sizi diken üzerinde tutmayı başaran bu tür tamamen ayrı bir dünyadır. Aslına bakarsak korku temasından her ne kadar rahatsız olsam da gerilim teması gerçekten ilgimi çekmektedir ve bu türde aklıma gelen tek yapım her zaman için Alan Wake olmuştur. Alan Wake gerçekten başarılı bir yapımdı, Remedy oyuncuları yapım boyunca karmaşık hikayesi ve gerici atmosferi ile diken üzerinde tutmayı mükemmel bir şekilde başarmıştı.

 

Son dönem yapımlarına baktığımız zamansa, hep benzer temalar bizleri karşılıyor. Amnesia ile başlayan bir akımla beraber; Outlast, Alien: Isolation, Daylight vb. çok fazla oyun bir süredir piyasada korku – gerilim türüne ait yapımlar arasına girmeyi başardı. Tüm bu yapımların ortak özelliği ise; ya size silah vermiyor oluşu, veriyorsa da bu silahların tamamen işlevsiz kalması oluyor. Hiç bir şekilde karşılık veremeyeceğiniz düşmanlar elbette sizi korkutacaktır ve onlardan kaçma isteği duyacaksınızdır. İşte bu incelememizde size yine bu tür oyunlara benzer bir oyundan bahsedeceğim ama emin olun bu oyun gerçekten diğerlerinden çok daha farklı şeylere sahip?

Until Dawn?_20150824150804

Hayır, korkmuyorum ben!

Until Dawn, Supermassive Games tarafından geliştirilen ve Sony tarafından sadece PlayStation 4 platformuna özel olarak geliştirilen bir yapım, kısa bir süre önce Avrupa ve ülkemizde de piyasaya sürüldü. İlk başta PlayStation 3 için geliştirilen fakat konsolun son dönemlerine gelindiği için, geliştirici firmanın kararını değiştirmesiyle yeni nesile döndürülen proje bizleri eski korku oyunlarının dönemine götürürken, beraberinde ise yenilikçi ve daha önce görmediğimiz özellikleri getiriyor.

 

Yapımın tanıtım videolarında da hatırlayabileceğiniz gibi, Until Dawn?ın en önemli özelliği; tamamen kişiye bırakılan seçimler ve bu seçimlere bağlı olarak tamamen yeniden şekillenen oyun hikayesi. Peki bu şekillenme nasıl oluyor? Oyunda bulunan 8 karakterin tamamının hayatı sizin yapacağınız seçimlere bağlı durumda, geçmişte vermiş olduğunuz bir karar ileride sahip olduğunuz bir karakterin ölmesiyle sonuçlanabiliyor ve bunu değiştirme gibi bir şansınız yok. Zaten bu seçimler konusuna yazının ilerleyen bölümlerinde çok daha detaylı bir şekilde gireceğiz.

 

İncelemeye girişte isterseniz yapımın hikayesinden biraz bahsedeyim. Oyunu oynamamış olan okuyucularımızın oyun zevkini kaçırmamak adına oldukça kapalı bir şekilde bahsedeceğim hikayede, karakterlerin adlarına da yer vermeyeceğim.

 

10 kişiden oluşan bir genç arkadaş grubu, eğlenmek ve küçük bir kaçamak yapmak için içlerinde bir tanesinin ailesine ait olan orman evine giderler. Gençler burada oldukça eğlenirken, ?Acaba daha ne kadar eğlenebiliriz?? diyerek içlerinden bir tanesine ufak bir şaka düzenlemeye karar verirler. Ayrıca şakanın yapılacağı kişinin iki tane de kardeşi vardır ve onlar da bu olayın içerisindedir. Şakayı yaparlar, hanım kızımız bu durumdan oldukça utanır ve karlı bir havada, gecenin bir vaktinde kendini bu orman evinden dışarıya atar. Peşinden giden kardeşi de onu bulmak için arayışa girer ve ardından olaylar başlar. Hikayenin devamını daha fazla anlatmaya gerek yok, çünkü dediğim gibi konuyla ilgili çok fazla açık vermek istemiyorum.

 

Oldukça klişe bir Amerikan filmi edasıyla başlayan hikayemiz, aslına bakarsak uzun bir süre bu şekilde ilerliyor. Hatta yapımın hikayesinin bir klişe üzerinden oluşuyor izlenimi bırakması da oldukça normal bir durumda. Yapımın geliştirici ekibi ve Sony?de zaten Until Dawn için başka bir şey söylemiyor. Lakin burada önemli olan şey, yapımın sahip olduğu klişe hikaye değil! Dediğim gibi yapım, sunduğu muazzam özellikleriyle size bu hikayeyi inanılmaz bir şeymiş gibi anlatmayı çok iyi başarıyor.

 

until-dawn-ps4-direct-feed-6

 

Özellik, özellik, peki nedir bu özellikler?

 

Evet, bu konuya ilk ve en önemli olan ile başlamak istiyorum. Yapımdaki seçim sisteminden yazımın başlarında bahsetmiştim, şimdiyse bu sistemi çok daha detaylı bir şekilde incelemenin zamanı geldi.

 

Yapımın başından sonuna kadar sizden çeşitli seçimler yapmanız isteniliyor. Bu seçimlerden bazıları oldukça küçük şeylerken, bazıları ise gerçekten tüm hikayeyi ve karakterleri etkiliyor. Zaten bu tür önemli bir şeçim yaptığınız zaman, ekranınızın sol üst köşesinde küçük bir kelebek logosu beliriyor. Bu logo, yaptığınız seçimin önemli ve değiştirilemez olduğunu sizlere göstermek adına eklenmiş durumda. Oyunda tek bir karaktere bağlı şekilde ilerlemiyorsunuz, sahip olduğunuz tüm karakterleri zaman zaman kontrol etmeniz gerekiyor. Ayrıca tüm bu karakterlerin sahip oldukları çeşitli özellikler var. Bunları daha çok kişilik özellikleri olarak da adlandırabiliriz. Karakterler ile ilgili diğer bir detay ise; birbirlerine karşı olan sevgi / yakınlık düzeyleri oluyor. Bu durumu da birebir girdiğiniz diyaloglarda, yaptığınız seçimlerde şekillerdirme şansınız bulunuyor ve yine hikayeyi etkileyen faktörlerden bir tanesi haline getiriyor. Seçimlere bir kaç örnek vermek gerekirse; peşinizde koşan elinde baltalı bir düşmana karşı vereğiniz seçimler size kalıyor. Kaçmaya devam mı etmek istiyorsunuz, ona saldırmayı denemek mi istiyorsunuz ya da güvenli bir yere saklanıp, sadece beklemek mi? İşte tüm bunları yapımın her sahnesinde tamamen kendiniz belirliyorsunuz. Aynı zamanda karakterler arasında gerçekleşen diyaloglarda da yine seçimler sizleri bekliyor ve dediğim gibi bu o karakter ile olan ilişkilerinizi etkiliyor.

 

Seçimler hakkında bu kadar konuşmak yeterli gibi görünüyor, şimdi gelelim yapımın oyuncuları etkileyecek diğer bir özelliğine? kontroller! Evet haklı olarak diyorsunuz ki; ?Kontroller bir oyunu nasıl etkili hale getirebilir?? ama emin olun ki eğer bu oyun Until Dawn ise getirir. Yapımda iki tür kontrol sistemi bulunuyor, Klasik ve Until Dawn için özel geliştirilmiş olarak belirtilen bu sistemlerden istediğiniz yapımın başında seçiyorsunuz. Merak edilecek bir şey yok, zaten burada da belirtildiği gibi daha sonradan ayarlar menüsü üzerinden bunu tekrardan değiştirebilirsiniz. Size önerim kesinlikle Until Dawn için geliştirilmiş olan kontrol mekaniklerini seçmeniz olacaktır. Peki bu kontroller bize ne sağlayacak?

 

PlayStation 4?ün kontrolcüsü DualShock 4?ün bildiğiniz gibi hareket sensörleri ve dokunmatik yüzei bulunuyor. Bunları mükmemmel bir şekilde kullanan Until Dawn, sizi oyunun atmosferine sokmak için fevkalade kontrol mekaniklerini de beraberinde getiriyor. Elinizde bulunan fener ile etrafınızı aydınlatmak için DualShock?u o yönden hareket ettirmek, sahip olduğunuz telefonun kilidiniz açmak için dokunmaktik yüzeyi kullanmak veya peşinizden gelen baltalı adamdan kaçmak için saklandığınız yerde, DualShock?u hiç bir şekilde hareket ettirmemeniz gerekmesi bu özelliklerden sadece bir kaçı. Zaten yapımın PlayStation 4 için özel olarak geliştirilmiş olduğunu düşününce, bu özellikler oldukça beklenen şeylerdi ve benzer özelliklerin her PlayStation 4 özel oyununda olması gerekiyor.

 

Oyunun genel yapısına girmişken devam edelim. Oyun ortalama olarak 10 saatlik bir oynanış süresine sahip, bu süre başta biraz kısa gibi gelse de böylesine sinematik etkiye sahip bir yapım için oldukça yeterli aslında. Zaten tüm kupaları toparlamak isteyen kullanıcıların yapımı, bir kaç defa bitirmek isteyeceklerine de eminim. Çünkü kuparlar arasında tüm karakterleri o geceden canlı çıkartmanın da bulunduğunu düşünürseniz, bana hak vereceksinizdir. Ayrıca yapım boyunca çevreden toplayacağınız eşyalarla birlikte, hikayeye / karakterlere dair çok daha fazla bilgiye sahip olabilirsiniz. Ayrıca bulacağınız farklı renklerde kelebek motifine sahip totemler ise size gelecek hakkında çeşitli kehanetlerde bulunuyor. Bu kelebek motiflerinin renklerinin ne anlama geldiğini ise oyunun en başında görebiliyorsunuz. Siz siz olun, kehanetlere inanın! Sonra çok pişman olabilirsiniz?

 

Watch-Until-Dawn?s-extended-seven-minute-gameplay-demo

 

Geldik görsellik ve seslere?

 

Yapımın görselliğiyle ilgili çok fazla bir şey demeye aslında gerek yok. Tamamen haraket yakalama teknolojisiyle gerçek oyuncular tarafından canlandırılan karakterler adeta bir ruha sahip gibi davranıyor. Model ve yüz animasyonları gerçekten oyun teknolojisi için, devrim denilebilecek düzeyde. Ben bu konuda kesinlikle mimiklere kitlenmiş durumdayım? Ayrıca çevre kalitesi de modellemelerden pek geri kalır seviyede değil, zaman zaman bazı grafik hatalarıyla karşılaşabilecek olsanız da yapıma gelecek bir güncelleme bu sorunları ortadan kaldırmaya yetecektir. Until Dawn, PlayStation 4 üzerinde 1080p çözünürlük ve 30fps değeri sunmakta.

 

Karakterlerin seslendirmeleri ve çevre sesleri de aynı şekilde muazzam bir seviyede. Zaten korku – gerilim oyunlarında atmosferi belki de grafiklerden çok her zaman sesler tamamlar. Bir korku oyununda sesleri kapatmanız halinde, sıradan bir aksiyon oyunu şeklinde ilerleyebildiğinizi kolaylıkla fark edebilirsiniz (çok denedim oradan biliyorum). Yapımın sahip olduğu müzikler ise oldukça güzel seçilmiş, daha oyunun başında çalan parça bile sizi kendinize hayran bırakmayı kolayca başarıyor. Yapım boyunca benzer müziklerle sık sık karşılaşacaksınız ve bu müzikler sizin oyunun atmosferine girmenizi kolaylaştıracak.

 

until-dawn-screenshot-01-ps4-us-07aug14

 

[review]